Joulu on (joko) taas

Mitä jos pitäisit tänä jouluna hyvää huolta läheisistäsi, itseäsi unohtamatta? Joulun perimmäinen sanoma ja rauhoittuminen ovat unohtua kaiken kiireen keskellä.

Erityisesti kuluneen vuoden aikana lääkärintyössä on nähnyt yhteistoimintaneuvotteluiden uuvuttamia osapuolia ja työmarkkinoiden tiristäneen viimeisetkin pisarat työntekijän otsahiestä tiukentuneessa taloustilanteessa. Moni on väsähtänyt ja sen seurauksena kärsii arjen laatua heikentävistä stressioireista kuten unettomuudesta, rytmihäiriöistä ja jaksamisongelmista. Stressaantuneella ei ole voimavaroja liikkua, syödä ja elää terveellisesti. 1990-luvun laman aikana havaittiin, että taloudellisesti huonoiten pärjäävät lihoivat ja ilmiöitä tutkittaessa todettiin, että heikosta taloustilanteesta kärsivät söivät enemmän ravintoarvoltaan heikompia, runsaasti tyydyttyneitä rasvoja sisältäviä eineksiä ja valmisruokia.

Loma-aikoihin kohdistuu odotuksia ja niiden kasaantuminen kerää suoritus- ja onnistumispaineita. Älä suostu ottamaan niitä, vaan ota rennosti. Kukaan ei ole onnellinen tarpoessaan kiireisenä loskassa sukat märkinä muistilistan kanssa. Varaa riittävästi aikaa valmisteluihin, delegoi ja mieti, onko kaikki hössötys aivan välttämätöntä. Joulu tulee kuitenkin, olet valmis tai et.

Vietä pyhiä kohtuudella. Tämä koskee aivan kaikkea, kuten ruokaa, alkoholia ja ihmissuhteiden luomia aikatauluja. Pyri pitämään totutusta arkirytmistä kiinni pyhienkin aikana. Monille valvominen ja muutokset päivärytmissä aiheuttavat terveydellisiä ongelmia, kuten migreeniä, verenpaineen heittelyä ja väsymystä. Nuku ja lepää riittävästi. Kerää voimia.

Monen mielessä on ajatus, että mässäily kuuluu jouluun kuten kinkku joulupöytään. Joulu ei ole sen erityisempi syy mässäillä kuin joku muukaan ajankohta. Syö säännöllisesti, älä jätä ruokailuja väliin ettei verensokeripitoisuus laske ja hiilihydraattihimo iske. Syö proteiinipitoinen patukka tunti ennen jouluruokailua. Juo vettä aterialla ja mielellään jo sitä ennen. Varaa jo etukäteen joulupöytään terveellisempiäkin vaihtoehtoja tarjolle. Ähkyssä on ikävä viettää jouluiltaa. Pohdi etukäteen miltä haluat vatsasi tuntuvan ruuan jälkeen.
Nauti ruuasta, keskity ruokaan ja sen syömiseen, pureskele hyvin, pidä taukoja, kuulostele kylläisyyttä.

Liiku lomankin aikana. Pyri liikkumaan joka päivä vähintään puoli tuntia. Liikunta voi olla totutusta poikkeavaa, kinkunsulattelua sukulaisseurassa tai lumenluontia (täällä etelässäkö?) tai muuta hyötyliikuntaa. Pääasia että liikut, sillä silloin jaksat ja voit paremmin.

Tuttu talvinen vitsaus influenssa on rantautunut Suomeen kolmisen viikkoa sitten. Vaikka vielä ei massiivista epidemiaa ole näköpiirissä, monen joulunpyhät taittuvat vuoteenomana. Virustaudit tarttuvat hanakasti paikoissa, missä on paljon ihmisiä ja jossa pärskitään ja niistellään. Kiire ja stressi heikentävät elimistön puolustusjärjestelmää. Flunssien ja influenssan, tuon ärhäkämmän virustaudin välttämiseksi on viisasta kartella ihmispaljoutta tai ainakin pestä käsiä ahkerasti ja varautua ajoissa ottamalla influenssarokotteen (vieläkään ei ole myöhäistä vaikka kiire jo on) sekä käyttämällä D-vitamiinilisää riittävällä annoksella. Kansalliset D-vitamiinin saantisuosituksen ovat osoittautuneet monen potilaan kohdalla riittämättömiksi joten suosittelen D-vitamiinitason mittausta eri toten, jos sairastelet paljon. Ja viimeisimpänä, älä pistä tautia kiertoon sukuloimalla tai tapailemalla ystäviä flunssaisena.

Tee hyvä työ. Ilahduta vanhus, vähätuloinen tai yksinäinen.

Vältä lupauksia paremmasta huomisesta, elämä on tässä ja nyt. Tartu siihen! Uudenvuoden lupaukset harvoin toteutuvat. Jos et ole tyytyväinen painoosi tai muuhun asiaan elämäntavoissasi, tee asialle jotain. Keskustele avoimesti läheisesi kanssa, pyydä tukea ja tehkää yhdessä suunnitelma haasteen voittamiseksi. Etene pienin askelin, saavutettavin tavoittein, jotta säilytät motivaatiosi.

Unohdetaan siis räntäsateessa kellon perässä juokseminen, nautitaan siitä hyvästä mitä meillä on ja ollaan hyviä toisillemme, itseämme unohtamatta!

Hyvää Joulua kaikille lukijoille!